Ga naar de inhoud

Achtergronden

Persoonlijke visie

Op deze pagina worden achtergronden belicht, zowel een toekomstvisie op zorg als op persoonlijke vlak.

Waarom Online KNO-arts?

Er dreigt een zorginfarct door toenemende vraag naar zorg. Dit is nu al merkbaar bij de huisartsen. Dr. Jan Rombout gaat het ziekenhuis uit en naar de regio om de huisartsen te helpen met KNO-zorg. Op de foto staat Dr. Jan Rombout samen met huisarts André Peters voor het Medisch Centrum Garderen. Persoonlijke aandacht is belangrijk, juist door online consulten te doen is er meer tijd en aandacht.

Zorgprofessionals doen alles uit hun hoofd, je bent volledig afhankelijk van het geheugen van de dokter. Je hoopt dan maar dat deze aan de goede diagnose denkt.

Dit kan beter: door online te gaan werken kun je moderne technologiën inzetten die zowel de arts, als patiënt als de doktersassitentes en andere zorgprofessionals ondersteunen.

Allergie als voorbeeld

Pollen van bomen en grassen, kat of hond, huismijt of voeding. Veel Nederlanders hebben last van allergieën en worden niet goed behandeld. Het begint bij de juiste diagnose, door een specialist.

Veel Nederlanders hebben last van een allergie, maar de kennis over de aandoening is beperkt. KNO-arts Jan Rombout biedt specialistische zorg in een huisartsenpraktijk in Garderen. Door online en op locatie patiënten met allergieklachten te onderzoeken, kan hij sneller de juiste diagnose stellen. Met een uniek stappenplan helpt hij daarnaast huisartsen bij het stellen van de juiste diagnose. Rombout voorkomt met zijn werkwijze ‘onnodig lange zorgtrajecten’ en hoopt dat in ziekenhuizen meer ruimte ontstaat voor zorg die daar écht thuishoort:In ziekenhuizen wordt 12,5 % van de KNO-patiënten geopereerd, de rest wordt poliklinisch behandeld. Waarom zou je dat niet bij de huisarts doen?!”

Wachtlijsten en het zorginfarct hebben keel-, neus- en oorarts Jan Rombout aan het denken gezet. Allergie is een onderbelicht medisch probleem in ons land. Veel mensen worden onder- of overbehandeld. Dat betekent vaak dat ze onnodig lang met een allergie rondlopen. Vanwege de aanhoudende klachten gaan ze zelf ‘dokteren’ en vertrouwen zich toe aan de huisarts. “Ze nemen of krijgen een neusspray hier of pilletje daar. Maar een huisarts kan niet van alle medische specialismen verstand hebben, dus die denkt niet altijd aan een allergie. Het gevolg is dat mensen met klachten die niet direct aan een allergie doen denken, nogal eens een verkeerd zorgtraject ingaan. En als sprake is van een mengvorm, gaan ze eerst langs meerdere specialisten voor de juiste diagnose wordt gesteld.

Stappenplan voor huisarts en patiënt

Rombout verwacht werk en kosten te besparen voor huisarts, ziekenhuizen en de zorg in het algemeen, maar ook voor de patiënt. Hij heeft een stappenplan, of flowchart, ontwikkeld waarmee huisartsen systematisch de eerste inventarisatie doen. De resultaten van de inventarisatie delen ze via het afgeschermde zorgdomein met de specialist. Rombout bespreekt ze met de huisarts; via de Siilo app, telefonisch of persoonlijk als hij in Garderen is. De patiënt kan zelf ook met een onlinevragenlijst aan de slag en de resultaten direct met de KNO-arts bespreken.

Dankzij online voorwerk gericht zorgtraject

Is sprake van licht allergische klachten dan vervolgt de huisarts de behandeling met de input van de specialist. Bij zwaardere klachten verwijst hij door naar een KNO-arts, dermatoloog of een longarts. “Het gebeurt regelmatig dat mensen pas aan de beurt zijn voor een onderzoek als bijvoorbeeld het pollenseizoen al voorbij is. Met het onlineconsult en de vervolgstappen hoeft de patiënt vaker niet dan wel op een wachtlijst of fysiek naar het ziekenhuis.”

Kennis vergroten

Wat haalt de specialist zelf uit zijn aanpak om specialistische zorg naar de eerstelijns zorglocaties te brengen? “Ik doe onderzoek naar dagbasiszorg en verzamel in Garderen data. In volstrekte anonimiteit uiteraard. Het is belangrijk dat zorgdata herbruikbaar worden, omdat het helpt onze kennis over allergieën te vergroten en de zorg van allergiepatiënten efficiënter te maken. Daar is iedereen mee geholpen.”

Cory.care platform

Om de beste, gepersonaliseerde zorg te kunnen leveren heb je een modern cloud platform nodig. Voor jou als patiënt heeft dat een aantal voordelen. Kort na de verwijzing van je huisarts krijg je een uitnodiging om de Cory.care app te downloaden. Werken via een mobiele app waarborgt veiligheid van jouw gezondheidsgegevens. Je kunt direct online een symptomchecker invullen. Dit is een betrouwbare manier om de klachten die je hebt volledig in kaart te brengen. Je bent niet meer afhankelijk van het geheugen van je dokter.

Afhankelijk van de uitkomst van de symptomchecker krijg je snel de juiste afspraak. Meestal eerst voor een videoconsult, maar soms ook gelijk op een afspraaklocatie. Ook na je behandeling kun je via de chat veel beter begeleid worden dan wanneer je telkens met een doktersassistente moet bellen als je nog vragen hebt. Je krijgt gewoon snel antwoord van je eigen KNO-arts.

Huidige ziekenhuizen werken met logge verouderde zorg-informatiesystemen die niet zomaar vervangen kunnen worden. Cory.care is een volledig nieuw platform dat aan alle eisen kan voldoen die je tegenwoordig stelt aan communicatie. Cory.care is een sprong vooruit in de manier waarop zorg geleverd wordt.

Wie is Dr. Jan Rombout?

Sinds meer dan 20 jaar is Dr. Jan Rombout al KNO -arts. Hij heeft ruime ervaring opgedaan in verschillende ziekenhuizen. Door z’n open houding en de persoonlijke aandacht die hij geeft is hij geliefd bij z’n patiënten.

Dr. Jan Rombout heeft veel verschillende werkplekken gehad in z’n carrière. Hij is begonnen als scheepsarts bij de Koninklijke Marine. Vervolgens heeft hij als arts-assistent chirurgie gewerkt in Dordrecht. Na z’n opleiding als KNO-arts in Roterdam heeft hij zich eerst verder bekwaamd in slaapapneu in het OLVG-west in Amsterdam.Tot 2018 heeft hij in Zeeland gewerkt, daarna is hij waarnemend KNO-arts geworden.

De combinatie tussen het ontwikkelen van nieuwe vormen van zorg en waarnemen in verschillende ziekenhuizen levert innovatieve vormen van zorg op. Online KNO-arts is het resultaat van deze zeer diverse ervaringen die leiden tot creatieve oplossingen.

Persoonlijke achtergronden

Op dit moment is wandelen op de Hilversumse hei Jan z’n grootste hobby. Zodra het weer het toelaat zijn Jan en z’n parter Frank op de hei te vinden voor een wandeling van 2-3 uur. Op de foto’s en video staat een logeerhond. 

Jan volgt het internationale nieuws met veel interesse. Met name de ontwikkelingen rondom de Brexit blijven verbazen. Jan blijft op de hoogte via nieuwsbrieven, online blogs en op YouTube.